Sınıflara tablet dağıtan ülke, şimdi yapay zekayı yasaklıyor

Beş yaşındaki çocukların eline tablet bilgisayarlar vererek eğitimi tamamen dijitalleştiren eski projeler, beklenen başarıyı getirmek bir yana, tam bir hayal kırıklığıyla sonuçlandı. Ülke genelinde okuma yazma oranlarının dramatik şekilde gerilemesi ve uluslararası sınavlardaki başarı grafiğinin taban yapması, radikal bir değişimi zorunlu kıldı. Yaşanan bu acı tecrübenin ardından Norveç, ekranları sınıflardan tamamen söküp atarak daha analog bir eğitim modeline geri dönme kararı aldı.

Teknolojik gelişmelerden biraz uzak kalma pahasına atılan bu adımlar, yeni neslin okuma ve yazma gibi temel insani yetilerini korumayı amaçlıyor. Sınıflardaki ekran bağımlılığını kırmak isteyen hükümet, okullarda fiziksel basılı kitapların satın alınması ve yaygınlaştırılması için devlet bütçesinden çok ciddi bir fon ayırıyor.

Aslında bu hamle, kuzey ülkesinin sınıflardaki teknoloji kuşatmasına karşı açtığı ilk savaş değil. Eğitim bakanlığı daha önce de sınıflarda akıllı telefon kullanımını tamamen yasaklamış ve öğrencilerin cihazlarını okul saatleri boyunca dolaplara kilitlemesini zorunlu hale getirmişti. Norveç Halk Sağlığı Enstitüsü tarafından paylaşılan veriler, bu telefon yasağının eğitim ortamında adeta bir doping etkisi yarattığını kanıtlıyor. Dijital ekranların panolardan ve sıralardan uzaklaştırılmasıyla birlikte okullardaki akran zorbalığı gözle görülür bir şekilde azaldı. Bunun yanı sıra öğrencilerin genel not ortalamaları da hızla yükselişe geçti. Telefonların ardından sosyal medya platformlarına da savaş açan idare, 16 yaşından küçüklerin bu ağlara erişimini engelleyecek yasal düzenlemeler üzerinde mesai harcıyor.

Yaş gruplarına göre yeni kurallar

Mevcut teknoloji bağımlılığını azaltmayı ve temel eğitim kalitesini artırmayı hedefleyen Norveç hükümeti, şimdi de sınıflarda yapay zeka araçlarının kullanımına çok sıkı kısıtlamalar getirdi. Başbakan Jonas Gahr Stoere tarafından yapılan resmi açıklamaya göre, okullarda yapay zeka kullanımının kontrolsüzce yaygınlaşması, öğrencilerin derinlemesine öğrenme ve odaklanma becerilerine büyük zarar veriyor. Hükümet bu olumsuz gidişata dur demek amacıyla harekete geçmiş durumda. Yeni eğitim öğretim döneminin başlayacağı ağustos ayından itibaren geçerli olacak yeni bir kurallar yürürlüğe giriyor.

Yeni düzenleme kapsamında, 1. sınıftan 7. sınıfa kadar olan ve genellikle 6 ila 13 yaş grubunu kapsayan ilkokul öğrencilerine yapay zeka araçlarının kullanımı neredeyse tamamen yasaklanıyor. Çocuklar büyüyüp 14-16 yaş aralığını kapsayan ortaokul dönemine geçtiklerinde ise bu araçları yalnızca öğretmenlerinin sıkı gözetimi ve rehberliği altında kullanabilecek. 17 yaş ve üzerindeki lise öğrencileri için kurallar biraz daha esnetilse de gençlerin bu teknolojileri sadece ders içeriğine uygun ve gerekli durumlarda kullanması teşvik ediliyor.

Başbakan Stoere, okul hayatındaki en kritik unsurun çocukların okumayı, yazmayı ve temel matematiği kendi başlarına öğrenmesi olduğunu belirterek, teknolojinin bu temel becerilerin önüne geçmesine izin vermeyeceklerini özellikle vurguladı.

Related Posts

Nöbetçi Kitaphaneler İnegöl’de 7’den 77’ye Her Yaşa Hitap Ediyor

İnegöl Belediyesi’nin eğitim ve kültür yatırımları arasında yer alan Nöbetçi Kitaphaneler, sadece öğrencilerin değil her yaştan vatandaşın ilgi gösterdiği yaşam alanlarına dönüştü. Birçok kişi, kitaphanelerin sunduğu sessiz, nitelikli ve erişilebilir ortamdan memnuniyetini dile getirdi.

Sivasspor’a yine talip çıkmadı!

Sivasspor’da iki kez ertelenen olağan genel kurulda da başkan adayı çıkmayınca kulübün geleceği belirsizliğini koruyor. Divan Kurulu, süreci vali ve belediye başkanıyla görüşerek çözmeye çalışacak.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir